Techniki uczenia się

Naukowcy stwierdzili, że poniższe techniki zwiększają trwałość uczenia się i utrzymywania wiedzy, jeśli zostaną włączone do codziennych nawyków uczniów. Techniki te są trudne i wymagają wysiłku, a także spowalniają proces uczenia się. Początkowo zyski z nauki wydają się mniejsze niż w przypadku niektórych nieefektywnych praktyk, jednak techniki te prowadzą do długotrwałego opanowania materiału.

1. Pre-test:

Jest to technika, w której uczniowie ćwiczą odpowiadanie na pytania przed nauką tej treści. Badania wykazały, że pre-testowanie poprawia wyniki po teście bardziej niż poświęcenie tej samej ilości czasu na naukę. 

2. Rozłożona praktyka:

Wykazano, że rozłożone w czasie sesje nauki skupiające się na temacie przez krótki okres w różnych dniach, poprawiają pamięć bardziej niż zmasowana praktyka.                  

Tworzenie karteczek, które mogą być używane do ćwiczeń w odstępach czasu i do samosprawdzania jest skuteczne. Uczniowie powinni tworzyć różne grupy podczas przeglądania kart. Karty, na które są w stanie odpowiedzieć natychmiast, powinny być umieszczone w stosie do przejrzenia trzy dni później. Te, na które odpowiedzieli z pewną trudnością, powinny być przejrzane dwa dni później, a te, na które odpowiedzieli niepoprawnie, powinny być przejrzane następnego dnia.

3. Ćwiczenia przeplatane:

Uczniowie mogą polegać na “praktyce blokowej”, ucząc się zbioru zadań – np. mnożenia – jako grupy, aż do momentu, gdy się nauczą. Bardziej efektywną metodą nauki jest praca nad zestawem problemów, które są ze sobą powiązane, ale nie wszystkie są tego samego rodzaju – na przykład zestawy zadań matematycznych, które wymagają dodawania, odejmowania, mnożenia lub dzielenia. Następujące po sobie problemy nie mogą być rozwiązane przy użyciu tej samej strategii. Jest to bardziej efektywne niż wykonywanie zadania z matematyki jedno po drugim.

4. Parafrazowanie i odzwierciedlanie:

Wielu z nas przeczytało kilka akapitów w podręczniku tylko po to, by zdać sobie sprawę, że nie zapamiętaliśmy ani jednej koncepcji lub kluczowego punktu przedstawionego w tych akapitach. Należy stosować strategie celowego uczenia się. Obejmują one odniesienie tego, czego się nauczymy, do wcześniejszej wiedzy. Warto zastanowić się, jak wyjaśnilibyśmy daną treść pięciolatkowi oraz podjąć refleksję nad treścią.

Wierzę, że podane powyżej metody pomogą Wam w dalszej nauce, rozwijaniu swoich ambicji i spełnianiu marzeń. Najważniejsze w nauce jest to, żeby nie dać sobie wmówić, że nie nauczycie się, bo po prostu nie potraficie. Właściwa praca jest kluczem, który otwiera każde drzwi, dlatego nie można się poddawać do momentu, aż otrzymamy nasz wymarzony efekt. Na zakończenie polecam przeczytać kilka motywujących cytatów zapisanych poniżej: 

                                “Nothing is impossible. The word itself says ‘I’m Possible’.”

                                                            ― Audrey Hepburn, actress and humanitarian 

 

                  “Do the best you can until you know better. Then when you know better, do better.”           ―  MAYA ANGELOU, AMERICAN CIVIL RIGHTS ACTIVIST AND POET 

“Don’t say you don’t have enough time. You have exactly the same amount of hours per day that were given to Helen Keller, Pasteur, Michelangelo, Mother Teresa, Leonardo Di Vinci, Thomas Jefferson, and Albert Einstein.”                                                                                                                                                                                                  ― H. Jackson Brown Jr., author

                      “The only place where success comes before work is in the dictionary.”

                                                              ― Vidal Sassoon, hairstylist and philanthropist